Saturday 25 June 2011

result final exam

basi dah citer ni..huh..
ok..baru jer ada chance nak tulis..
oleh kerna pergi holiday aritu, luper plak nak check result..
memang tau! hampeh tak sedar tanggungjawab..

so?

syukur alhamdulillah...
lepas semua subject...
ntah aper la sebab aku boleh and layak dpt result cengitu...
sila tolong fikir...

belajar?..memang tidak...12 jam sebelom exam baru nak rajin revision..heh
tidur?...memang kesukaan time study tau...mata memang tak sporting biler ngadap buku..
buat note?.....maner penah aku buat oi...buku teks tu la note aku...
early preparation?...jadah!!...
selalu turun kelas?....erm...tanye bebudak kelas...asyik alasan demam jer..hewhew...
carry mark tinggi?.......satu subjek jer aku jamin tinggi -SMM (44/50)...yang lain?..hehehhe
ko rase hebat sebab ko pandai?.....kalo aku hebat dan pandai bagai...patut aku jadi ahli astronomi jer tau...takpun jadi doktor pakar ker...

ok..fine...bukan nak bangga diri ke ape....or....kurang galakkan korang ngadap buku ke bagai...
akan tetapi....cara belajar tu mesti SUPERBBBB!!!

cara belajar sebetulnya adalah dengan memahami dan aplikasi...bukannya hafal..
erti kata lain...understand it, and apply it...not to memorize it...
terbukti kata lecturerku benar2 belaka..
selalu beliau berpesan sebab nak buatkan apa yang dibelajar ingat sampai bebila2..

kalo korang berjaya faham dan dpt aplikasikannya dengan baik..insyallah...korang akan ingat sampai bebila dan belajar bukan sekadar untuk exam jer tau..untuk seumur hidup korang...

study SMART? or HARD?    


aku pilih SMART






tapi, USAHA itu mesti...


korang pulak?

mungkin prinsip kita berbeza..terpulang kat korang ok...
btw, for the next sem....



No comments: